Mulakan.Ayuh!

Salam..peperiksaan akhir bagi semester ke-5 semakin hampir.
Hanya semangat dan iltizam yang tinggi
membuatkan diri ini terus berjuang.
Mulakan langkahmu.
Jangan berhenti.
Ayuh!
Terima kasih Tuhan kerana memberi peluang
untuk memperbaiki diri dan keputusan akademik ini.
Yang berlalu biarkan berlalu ,
Yang mendatang hadapi dengan cemerlang.

6 November : Kimia tak organik (2.15 pm - 5.15 pm )
7 November : Kimia organik ( 9.00 am - 12.00 pm )
10 November: Asas-asas psikologi (9.00 am - 12.00 pm )
Bahasa Inggeris Saintifik dan perubatan ( 2.15 pm - 4.15 pm )

Akhir sekali ,hanya pada-Mu aku bertawakal Ya Allah.Moga hari-hari mendatang lebih baik dari hari ini dan semalam.

Kecelaruan mood

Kecelaruan mood
Kemurungan
adalah adalah reaksi biasa kesan daripada ketegangan.Kemurungan dianggap tidak normal apabila ia melampau ,tidak bersesuaian dengan kejadian dan berterusan walaupun kejadian sudah lama terjadi.

Antara simptom kemurungan ialah
simptom emosi - mengalami kesedihan dan kemuraman ,tidak seronok
simptom kognitif - sentiasa mempunyai pemikiran negatif ,rasa tiada harapan ,kekeliruan
simptom motivasi - sering pasif dan sentiasa mempunyai kesukaran memulakan aktiviti
simptom fizikal - kehilangan selera makan ,ada gangguan tidur ,rasa letih dan sakit-sakit badan

Keempat-empat simptom ini menyebabkan seseorang mengalami kesukaran untuk berfungsi dalam kehidupan mereka.


Mencari kekuatan

Aku tak peduli
Biar aku begini
Aku bukan keseorangan
Pasti ada yang memahami

Aku mahu begini
Bukan kegembiraan dunia yang aku cari
Aku mahu mencari ketenangan
Ketenangan

Aku mesti berusaha
Aku mesti boleh lakukan
Insyaallah
Dunia ini hanya sementara
Kemewahan tak selamanya memberi ketenangan
Kepahitan hidup itu memberi pengajaran
Biar semua orang tidak tahu
Apa yang telah aku lalui
Apa yang telah aku tempuhi
Yang penting
Aku tenang dengan hidup aku kini

Izinkan Ya Allah
Ampunkan aku Ya Allah
Berikan aku kekuatan
Berikan aku ketenangan
demi ketenangan.

Nur Syahidah
25 ogos 2008 1.48pm Desasiswa Indah Kembara

Cerita

Tepat jam 12 malam pada 22 hb april 2008 ,aku menaiki bas dari terminal bas Sg Nibong untuk perjalanan ke puduraya. Harga tiket RM27 ialah harga tambang bas bagi perjalanan penang-kl dari hentian Sg Nibong ke hentian Puduraya. Pada malam itu aku menaiki bas Konsortium 2 tingkat dan aku dikehendaki duduk di seat no 3 seperti yang tertera pada tiket bas. Tetapi pemandu bas meminta aku duduk di seat nombor 1 iaitu tempat yang paling hadapan sekali bagi tingkat atas. aku y gayat ini sedikit cuak apabila bas melalui jambatan Pulau Pinang. Ketika itu x putus2 ak cuba menenangkan diri dan y paling penting ak x dapat tidur dgn nyenyak. ada ke patut. sebenarnya ini bukanlah kali pertama aku terpaksa duduk di seat depan ni. tetapi ak y gayat ni. sepanjang perjalanan ak tidur dan terjaga mengenangkan situasi ak itu sehingga la akhirnya kira2 pukul 5 pagi ak tiba di Puduraya.

Ak y membawa banyak beg ini jadi segan untuk berebut2 dgn penumpang lain y berasak2 turun dari bas. ak antara penumpang terakhir y turun dari bas. Ketibaan yang terlalu awal ini menyebabkan ak terpaksa menunggu sehingga masuk waktu Subuh di luar surau di tingkat dua bangunan terminal bas Puduraya tersebut. Oleh sebab ak mesti berwaspada ak yang mengantuk terpaksa menahan diri dari tertidur dgn membaca sebuah buku y ak pinjam berjudul ‘Pudarnya pesona Cleopatra’ iaitu himpunan kisah tauladan cinta dari Habiburrahman El-Shirazy. Habis Pabila azan Subuh berkumandang barulah pintu pagar surau tersebut dibuka. Sesudah solat ak berhat seketika menunggu hari cerah. Kira2 pukul 7 pagi ak melangkah keluar dari bangunan ini ke stesen LRT Plaza Rakyat. Ak meneruskan perjalanan dari stesen ini ke stesen Titiwangsa. Tiba di stesen Titiwangsa yang betul2 berdekatan dgn terminal bas untuk ke serata tempat di negeri Pahang.Ak memanggil terminal ini Pekeliling. Oleh sebab kaunter tiket ke Bentong masih belum dibuka ak sarapan mihun goreng dan teh tarik di warung. Setelah itu ak duduk di bangku yang disediakan di ruang menunggu. Beberapa minit kemudian sepasang suami isteri yang sewajarnya ak panggil datuk dan nenek menghampiri ak dan duduk disebelah ak..Si suami yang sedang membaca akhbar menegur ak dan bertanya khabar.

Dlm bas.seat sebelah budak laki.nampak ak pegang byk barang..dia duduk belakang memandangkan penumpang tidak ramai. Nasib baik dia baik bagi aku tempat duduk tu. pastu dia pindag seat lain. Alhamdulillah. Pasangan datuk dan nenek tadi makan sambil berbual-bual dalam bas.

Bergaduh

nt 3">

Kenapa kita bergaduh? Sebab kita tak sehaluan.

Kenapa tak sehaluan? Sebab ada salah faham.

Kenapa ada salah faham? Sebab kita tak bertolak ansur.

Kenapa tak bertolak ansur? Sebab kita geram.

Kenapa kita geram? Sebab kita tak puas hati.

Kenapa kita tak puas hati? Sebab kita pentingkan diri sendiri.

Kenapa kita pentingkan diri sendiri? Sebab kita tak mahu memaafkan kesalahan orang lain

Jadilah bergaduh itu sememangnya tidak menyeronokkan malah mendatangkan keburukan..Oleh sebab itu kita kena berunding..Sebab itu diam itu bukan beerti kalah kerana lancang mulut badan binasa.

Nur Syahidah

Desasiwa Indah Kembara

Kembali


Salam..cuti raya dah habis..masa untuk kembali ke sekolah..semalam aku dan adikku menaiki bas dari Bentong ke Kuala Lumpur..Rupa-rupanya tambang bas yang ni pun ada surcaj 30 % tu..hehe..Nasib baik ada duit raya untuk bayar tiket..adik aku terpaksa berdiri sepanjang perjalanan tersebut kerana tiada kekosongan tempat duduk..lelaki kan..hehe..kira-kira 45 minit perjalanan kami tiba ke Pekeliling berdekatan star-lrt Titiwangsa.Kemudian kami menaiki star-lrt ke stesen masjid jame'..jenjalan sungguh..maklumlah baru dapat duit raya dari along..hehe..jangan jeles..bila la aku pulak nak bagi duit raya kat adik-adik..Insyaallah giliran aku untuk mengembirakan adik-adik pasti tiba..

Sementara menuggu bas aku yang akan menuju ke Penang..aku follow la adik aku membeli-belah..penat sungguh..sedar-sedar dah pukul 12.30 tengahari..bas aku pukul 1.00 ..adus..terpaksa la aku bergegas kelam kabut mencari stesen lrt terdekat untuk ke stesen Pasar Seni..kali ni bas menunggu di bangunan KTM lama berdekatan mahkamah syariah..kali pertama aku naik dari situ..jadi tercari-cari la mana bas parking..mujur sempat naik bas padahal aku dah terlewat..
Tiket ke Penang ni kawan aku tolong belikan..Cuba tengok surcaj dikenakan sampai RM8.00.Buat masa ini sebagai seorang pelajar yang masih ditanggung ibu dan bapa ,tidaklah begitu terbeban dengan kenaikan tersebut.Apa-apa pun kita lihat apa yang akan berlaku pada masa akan datang.Kali ini kerajaan tetapkan.Sebelum ini aku pernah dicaj sampai RM33.oo untuk perjalanan Butterworth ke Puduraya.Situasi terdesak apa lagi bayar je tiket terus naik bas..Alhamdulillah sampai ke destinasi walaupun terpaksa bayar lebih.Ok aku ada lagi 27 hari sebelum peperiksaan akhir semester yang ke lima ni..Berusaha!..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...