Kategori Orang Awam

Kira-kira 10.35 pagi.

Buku Panduan pembelajaran Kurikulum Pendidikan Pemandu (KPP) diselak lemah kemalasan tak bersungguh.Perkarangan masjid sunyi.

"Assalamualaikum."
Aku berpaling.Siapa pula ni.
"Waalaikumussalam"
"Driving license?"
"Yes".Aku senyum.Dia balas tak nampak pula.Berjubah hitam.Berpurdah.Pelajar dari Arab barangkali.
"It's easy.Insyaallah.42.42.42."Diulang berkali-kali tanpa aku minta.Aku senyum lagi.42 markah lulus.Betul.
Dia berjalan melintasi aku masuk ke dalam masjid.Hilang.Empat orang kanak-kanak lelaki berkeliaran.Anak pelajar tadi mungkin.Biasalah pelajar antarabangsa membawa bersama keluarga untuk melanjutkan pelajaran.Mata lentik.Kulit putih.Cantik.Comel.Aku senyum sendirian.

Pandangan aku beralih menatap Reader's Digest muka surat 19 keluaran November 2004.Aku beli RM 3.00 senaskhah.Ada jualan lelong di perkarangan dewan kuliah dua minggu lalu.Jimat.

How safety is your car?
Ignore routine checks and you risk your life and the lives of your family.

Aku bosan sebenarnya.Giliran aku yang ke-49.Lambat lagi.Mujur dekat dengan masjid ni.Hendak makan tak lapar.

Crash investigators and safety experts says that while driver error is still the top reason for collision..bla..bla..bla..

Aduh.Whatever.Aku tutup Reader's Digest.

Teringat sebelum ni ,partner lab aku dilanggar kereta si pemandu mabuk umur 19 tahun seminggu sebelum peperiksaan semester berlangsung.Tragedi di simpang gelap.

Memandu semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah (melibatkan kematian atau kecederaan) di bawah seksyen 44 akan dikenakan tindakan oleh mahkamah iaitu penjara mandatori 3 hingga 10 tahun dan denda RM 8000 hingga RM 20000 dan digantung lesen memandu bermula dari tarikh sebutan pertama di mahkamah sehingga kes diputuskan.

Alkisah.Baru kes tu berlaku.Teman sebilik pula.Tragedi di simpang empat.U-turn yang tak semena-mena oleh kereta putih.Langgar dan hilang.Motor rosak teruk.

Wajib berhenti dan lapor kepada polis dalam masa 24 jam selepas kemalangan.Kesalahan seksyen 52(1) dan hukuman seksyen 119(2) kadar kompaun RM 100.

Mujur tiada kehilangan nyawa.Luka kecil.Tapi ada kesan.Parut.

Nama calon : ?
No. KP : ?
Kategori : Orang Awam Malaysia
No. Siri Buku KPP : ?
Masa Mula : 2.1o petang.
Jangkamasa Ujian : 12 minit 20 saat
Nombor Terminal : 6

Tuan / Puan,
Dimaklumkan bahawa tuan/puan telah LULUS Ujian Kecacatan ,Warna dan Penglihatan
Dimaklumkan bahawa tuan/puan telah LULUS Ujian Bahagian I (Statik).
Jumlah markah tuan/puan adalah seperti berikut :

SEKSYEN A : 15/15
SEKSYEN B : 24/25
SEKSYEN C : 10/10

Alhamdulillah.Agenda boleh diteruskan.

Namun , kalau markah teori begini sepatutnya apabila sudah berada di jalan raya pemandu-pemandu di Malaysia sudah arif benar dengan etika dan undang-undang di jalan raya.Maklum kuantiti tidak mencerminkan kualiti.

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/
Desasiswa Cahaya Gemilang

3 ulasan:

BUDAK KAMPUNG berkata...

ko amik lesen ek??

ainunl.muaiyanah berkata...

markah hampir sama dgn aku
tapi aku bahagian C je la dapat 9/10
yang lain perfect

(dengan muka baik n merendah diri)

Syahidah berkata...

Adoi..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...