Bahan kimia itu beracun, bahaya


Saya dan Ecah di makmal 221, PP Sains Kimia.

Seperti biasa saban minggu pelajar Pusat Pengajian Sains Kimia USM ni ada latihan amali di makmal. Waktunya kalau pagi dari jam 9 hingga 1 tengahari. Kalau petang mulanya jam 2 habis jam 5. Jadi, sedang eloklah. Habis pukul 1 tunggu waktu zohor masuk. Ambil wudu' kan, dah bersihkan anggota badan yang mungkin terkena bahan-bahan kimia tu. Alhamdulillah, samalah juga kalau habis jam 5 boleh terus solat Asar. Wudu' jugalah yang membersihkan sisa-sisa bahan kimia yang mungkin terkena kulit. Pelajar kimia perlu mengandaikan sebarang bahan kimia sebagai beracun walaupun sebenarnya bahan kimia tertentu mempunyai sifat tersendiri. Hmm bayangkanlah sejak Tahun 1 saya ada 8 latihan amali semuanya, campur dengan projek tahun akhir ada 9. Huhu, tak terkira dah sebenarnya berjenis dah terkena kulit ,terhidu gas itu gas ini. Makmal kimia organik, makmal kimia tak organik, makmal kimia fizik dan makmal kimia analisis. Ya saya memanglah pakai lab coat, goggle, glove dan mask. Almaklumlah manusia ni cuai kadang-kadang. Hehe. Hmm. Bagus kan. Kan. Kelebihan bagi yang mengangkat hadas kecil .Tak gitu Cik Milah, Cik Qilah, Cik Dayah, Cik Ecah dan Cik Ila?

Tema entri ini ialah kelebihan berwudu'.

Desasiswa Indah Kembara
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

2 ulasan:

aYuNi berkata...

(: berwudu' mmg byk kelebihan..
bukan tuk bersih bahan kimia je.. nak bersihkan ati oun leh gne air wudu' kan..

* jgn lupe amek wudu' pas g lab ya! (:

Syahidah berkata...

@Ayuni

hihi..alhamdulillah..mari kita amalkan berwudu'..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...