Hanya kerana sebentuk cincin

Satu.

"Bila Jan cuti? Mama ingat nak beli cincin ni."
"Ha? Cincin? Buat apa? " Pura-pura bertanya.
"Tak nak ke? " mama balas.

Bila nak balik ni. Bulan tiga sibuk dengan projek. Bulan empat musim peperiksaan. Bulan lima dan enam ada latihan industri. Bulan tujuh dan nak masuk semester semula. Adoi.

Dua.

Muka surat 1072 bab 22 Condensations and alpha of carbonyl compounds dibaca sungguh-sungguh. Biar sampai faham. Kimia? Tak pernah terfikir pun dulu mahu ambil kursus ini. Bahkan subjek yang paling tak digemari. Apa agaknya methyl benzoate ni dalam Bahasa Melayu. Hmm tak tahu pula. Metil benzo...Ntahlah. Apa nasib anak bangsa di pedalaman. Pasti pening guru hendak mengajar dalam Bahasa Inggeris. Alahai apa nak jadi.

Buku teks kimia organik dibiarkan terbuka.Pen biru masih di tangan. Nota ringkas belum selesai.Berkumandang lagu 'Suara Hidayah' nyanyian Nazrey Raihan dan Ustaz Akil Hayy.Telefon bimbit kesayangan berbunyi. Diangkat sambil tangan kanan rancak menulis.

In a crossed Claisen condensation an esther without alpha hydrogen serves as the electrophilic component.

"Assalamualaikum Jan"
"Waalaikumussalam Kak Rahmah ,apa khabar?"
"Baik ,alhamdulillah. Hari ni Kak Rahmah lihat bil telefon Abang Ha. Tak seperti selalu , lebih RM 100."

Aku rasa tak sedap hati. Cerita didengar satu-persatu sambil mata memandang buku.

Some useful esters without alpha hydrogens are benzoate ,formate ,carbonate and oxalate esters.

Abang Ha dan Kak Rahmah gunakan bil. Jadi Kak Rahmah tahu bil Abang Ha. Baru aku faham kenapa mama nak beli cincin. Alang-alang kata mama cincin untuk Kak Rahmah yang belum menjadi sebahagian ahli keluarga kami itu apa salahnya untuk anak sendiri mama belikan. Hehe. Seronok apa. Tapi nampaknya cerita Kak Rahmah buat aku risau. Hanya kerana bil telefon yang sampai ke rumahnya itu. Aduh .Tak dapat nak bantu. Abang Ha ni aku sediri tak tahu bagaimana sikapnya di luar, maksud aku di tempat kerja. Apa nak buat ni. Takkan aku nak beritahu mama.

Tiga.

" Mama, Kak Rahmah macam ada masalah ,mama nasihatlah dia ya "
" Takkan mama pula nak cakap macam-macam, biarlah mak ayah dia kan ada "
" Betul juga tu". Aku masih tak beritahu hal sebenar, tak perlulah rasanya.
" Jan, mama rancang dengan papa minggu depan mama nak datang rumah Kak Rahmah, jumpa keluarga dia"
" Oh baguslah" Hati aku lega. Selesai masalah.
" Along pun dah masukkan duit dalam akaun mama untuk beli cincin untuk Kak Rahmah, Jan boleh balik rumah tak ikut sekali nanti"
" Mama, Jan sibuklah, nak siapkan tesis ni. Mama ada beritahu Abang Ha tak minta buat solat istikharah dulu"
"Haah ya tak ya juga, lupa langsung mama"

P/s~Bersambung..Hehe..watak dan cerita tidak berkait. Segala kemungkinan boleh berlaku. Apa hubungan Kak Rahmah dan Abang Ha tu dibolehkan? Dapatkah mereka bersatu? Saya tiada idea lagi. Ini pun atas desakan Cik Milah yang mahu saya letak cerita ni di sini. Selamat hari lahir yang ke-22 untuk saya. Hehe. 21 Mac 1987 yang lalu. Terima kasih Maxis kerana memberikan perkhidmatan panggilan percuma untuk hari ini. Tajuk cerita tak tahu nak letaklah. Adoi. Idea bila kau kan datang. Haha. Tak keluar langsung. Haha klimaks ke apa ni.

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/
Desasiswa Indah Kembara

4 ulasan:

Iliana berkata...

uiiii...ini agak bercelaru..adakah kamu juga sedang kecelaruan? hehe~

ingatkan cincin untuk kamu dan pasangan la tadi..rupanya tidak~

Syahidah berkata...

@Kak Yana

Sebenarnya dah banyak kali betulkan..tapi nampaknya memang kena banyak belajar lagi nih...haha..tajuk tak sesuai langsung..hihi..Aiyoooooo...

ohoho..cincin oh cincin..jangan salah faham ya..hihi..

Tanpa Nama berkata...

siapa along dalam cerita ni??
ah long kah?? a longkang kah??

syahidah berkata...

siapa kamu tanpa nama?..hehe memandangkan kamu tak beritahu siapa kamu..saya pun tak mahu beritahu...huhu~

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...