Saat namamu disebut


Muka yang dipaksa untuk berhadapan dengan kamera.Beginilah.

Hari ni telefon rumah lagi.Kak Idah yang angkat.Umi dan abi tiada di rumah.Mereka ke Kuala Lumpur.Rutin penting buat kesihatan adik.Along di Karachi apa khabar agaknya.Kak Teh kerja pula hari ini.Harap Ain tak menangis lagi di asrama.Jenuh kalau Ain menangis.Susah nanti Kak Nur.Aduhai mujur dapat satu bilik dengan Kak Nur ,kalau tak berendam air matalah Ain tu seorang diri.Hehe.Saya? Samalah kalau di asrama ,Tingkatan 1 mestilah menangis.Ain kata Kak Nur selalu tiada di bilik.Mestilah Kak Nur banyak kelas tambahan ,tahun ni kan ada PMR.Susah juga nak pesan pada Ain jangan menangis di sekolah ni.Ain.Ain.Oh pening.Pening.

Rindu pada yang bukan muhrim

Ha kalau bab ni.Hmm ,beginilah puasa je boleh? Nak kahwin duit tiada kan.Belajar pun belum habis.Kahwin waktu belajar tak mudah kan. Apa pesan ustazah dalam kuliah hari Ahad ya.Tahu tak perkara yang paling besar ialah detikan hawa nafsu.Sebenarnya perasaan itu fitrah tetapi akan menjadi fitnah jika tidak dipandu dengan jalan yang betul.Allah jadikan makhluk di muka bumi ini berpasang-pasangan.Itulah antara kekuasaan Allah s.w.t.

Dup dap dup dap jantung berdegup walau kita tidur sekalipun.Bagaimana dengan hati? Hati ini ustazah kata ibarat bateri.Bateri kita perlu cas selalu.Ha buat apa.Solatlah.Apa lagi.Lihat pula akal ,otak kita ni kalau tak berfikiran rasional ,tak berpandu ilmu pengetahuan rosaklah kita.Apa lagi ,tuntutlah ilmu.

Saat nama disebut ,bergetarlah hatinya...

Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya ,dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka ,bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal.
Surah Al-Anfal : Ayat 2
Malunya Ya Allah.Saat namamu disebut hati ini...

Cinta big foot

Oh ada juga yang begini.Kata ustaz pula ini kes cinta di ruang maya.Hanya tapak kaki kukenal tetapi tidak tuannya.Tak cukup cinta monyet.Cinta big foot pula muncul.Hmm big foot tu sampai sekarang orang tak jumpa.Orang jumpa tapak kaki.Hanya tapak kaki.Sungguh-sungguh ni.Jadi ,pesan saya berhati-hatilah berkawan dengan big foot.Oh saya memang sejak akhir-akhir ini anti dengan ruangan sosial.Apa-apa pun terletak pada kita sendiri hendak menggunakannya.Ruang sosial pun boleh jadi medan dakwah.

Ilmu itu penting

Sahabat-sahabat sekalian.Kalian tahu tak ilmu itu di mana-mana.Forum pencerahan diri saban minggu sepanjang semester diadakan di kampus.Program sana-sini.Tak cukup ustaz ustazah dari Pusat Islam dan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusian ,orang luar dijemput.Bukan mudah.Bukan mudah.Kita telah pun dipermudahkan.Tak lama.Sungguh percayalah tak lama.Tak mengganggu waktu belajar akademik pun.Sungguh.Lelaki atau perempuan tak kisahlah suatu hari nanti kita akan punya tanggungjawab.Tanggungjawab yang lebih besar.Tak cukup dengan segulung ijazah ,gembira dengan sijil dekan.Ilmu akhirat pun mesti ambil tahu.Bila lagi? Bila lagi? Sekaranglah. Waktu ilmu itu di mana-mana. Ustaz ustazah di mana-mana.Buku ,majalah ilmiah tak cukup di perpustakaan Hamzah Sendut carilah di perpustakaan Pusat Islam.Ruang itu ada.Ada.Sungguh.

Wallahua'lam.

Desasiswa Indah Kembara
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

2 ulasan:

bazLa' berkata...

adik=angah
comel =)
subhanAllaah

syahidah berkata...

@Bazla

Ada juga yang komen..sebab yang komen ni maknanya saya boleh simpulkan dia baca..tapi ada juga yang baca tak tinggalkan komen..hmm..mungkin sebab kandungan entri ni kot..hmm..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...