Salah siapa?

Pernah menaiki feri? Di Penang? Hmm, dah lama tak guna perkhidmatan tu. Kali terakhir semester lepas. Oh bukan mahu cerita tentang feri tetapi apa yang pasti kita akan terserempak dengan peminta sedekah di jeti. Itu belum pasar malam hadapan TESCO Sg dua.

"Apa yang kau rasa bila tengok mereka duduk di situ meminta-minta?"

"Aku tak berapa sukalah, sepatutnya boleh cari kerja lain, aku tengok badan sihat, boleh berjalan, apa masalahnya?"

"Bersangka baiklah kita dengan orang lain, tak rugi pun. Tak salah kita tolong kan."

Terdiam.

Betapa niat sangat penting dalam tiap-tiap tingkahlaku. Wallahua'lam.

Desasiswa Indah Kembara
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

4 ulasan:

nini berkata...

feri mesti naik kalau nak pi butterworth kerana hanya di butterworth ada bas menuju ke kampungku segamat... sentimentel tak ayat..hahaha~

selamat pulang kampung ya syida!!
cian jugak tengok dia...
mungkin kena luang masa ngan diorang kalau nak tahu kenapa diorang pilih untuk hidup begitu...
aku pun tak tahulah...tak de komen...huhhu

HambaAllah Yang Memakmurkan berkata...

i still think there's a lot of work can be done than just sitting around and mintak sedekah. hatta orang kurang upaya pun ada pusat2 nya dan boleh attend kursus2 utk tingkatkan kemahiran diri. it's the matter of what u wanna be kut.

Syahidah berkata...

@Nini

Oh kamu memang tiap-tiap kali begitukah..hmm saya waktu tahun 1 dulu tak pandai lagi..naik bas dari butterworth ke temerloh..sekarang dari Sg Nibong terus ke KL..kemudian ambil bas ke Karak..kalau pukul 9 pagi dari penang..sebelum azan Asar dah boleh sampai rumah..hehe

Syahidah berkata...

@Hamba Allah yang memakmurkan

AO..huhu..kali pertama komen dari AO di sini..tak tahulah..dari tahun 1 sampai sekarang dah boleh kenal orang yang sama sama ada berbaring di jejantas, duduk di tangga-tangga atau berdiri dengan tongkat..tapi memang tak salah kalau kita bersangka baik..betullah sepatutnya mereka berusaha untuk mendapatkan rezeki..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...