Hadiah maya

Daripada Khairiah. Terima kasih!

Seterusnya diberikan kepada nama-nama berikut! Simpan dan letak dalam blog anda.
Kak Balqis
Kak Yana
Qilah
Fairuz
Kak Wan
Penari Laut
Wardatul Shaukah
Haf
Dan semua yang blognya ada dalam senarai pada lama saya ini dialu-alukan untuk mengambilnya juga. Hehe. Tak dapat senaraikan semuanya pada entri.Daripada Barukisu

Daripada Wardatul Shaukah

Sekian. Jumpa lagi!

Kemaskini 4 Jun 2009 11 pagi

11800
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Bersyukur lalu beringat, Teringat lalu bersyukur

Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang dengan limpah dan kurnia-Nya.

Masih diberi kesempatan untuk tunduk dan sujud menyembah-Nya.
Walaupun di atas kenderaan.

Begitulah beringat sebelum terlewat.

Elok-elok dapat menunaikan solat di ruang selesa di rumah atau di tempat kerja boleh pula berlengah-lengah sambil menonton rancangan kegemaran di televisyen, berbual-bual kosong dengan rakan, berjual-beli tatkala azan berkumandang.

Tapi saat bermusafir. Bimbang pula tak sempat solat pada waktunya gara-gara bas ekspres yang dinaiki tidak berhenti di R&R. Mujur wudhu' yang masih ada membolehkan solat jama' diselesaikan. Begitulah waktu sukar memang meudah kita teringat.

Orang yang bertaqwa itu menunaikan solat. Rujuk Al-Baqarah ayat 2 dan 3.

Lagu tiga kupang,
Saku penuh padi,
Dah kata solat itu tiang,
Takkan tak faham lagi.

Wallahua'lam

Puduraya-sg.Nibong
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Tergendala

Salam,

Tempoh tidak saya tetapkan. Jumpa lagi!

Pesanan khas buat along di Teluk Sepanggar. Selamat datang ke dunia blog. Hehe......

28600, Karak
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Kenapa mempersoalkan soalan?

Segalanya tak semudah memprogramkan sebuah mesin. Jenama mesin pun bukan buatan Malaysia. Jenama mereka juga kan.

Kenapa mereka tukar ramalan kedatangan Nabi Muhammad dengan nama lain? Sepatutnya ramalan itu membuktikan nama Nabi Muhammad. Tetapi ditukar sebagai Comforter dan berbagai-bagai nama ikut suka mereka.


Kenapa Malcoml X tak mahu dirinya dikenali sebagai rakyat Amerika?

Kenapa perlu kita tahu keajaiban Al-Quran?

Kenapa muncul soalan-soalan begini?


Hari ke-7

Desasiswa Saujana
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/2009/04/mulabelajarhentimimpi.html

Tak faham sejarah


Ini mayat kan. Siapa yang salah sebenarnya? Ada sesiapa yang kisah dan peduli? Ini bukan rakyat Amerika.


Kenapa semua mahu menunjukkan diri mereka kuat. Berkuasa! Patutkah?

Bergelimpangan. Mayat.


Kalau dah mati. Tinggal rangka. Bolehkah hidup dan berkata-kata seperti watak ini?


Siapa bersaudara dengan siapa? Kenapa Amerika mahu tolong? Kenapa??????????


Mengingati si mati? Amerika atau Vietnam? Kononnya 57,939 nama rakyat Amerika tercatat pada memorial Vietnam di Washington ini. Mati dan hilang dalam perang Vietnam.


Oh faham sejarah pun belum. Mahu menyokong pula. Tak patut. Rasa-rasa patutkah saya teruskan bacaan Vietnam A History The First Complete Account of Vietnam at War tulisan Stanley Karnow. Dengan harga RM 12 beli di Pasar Chowrasta semalam. Gara-gara tak bertemu buku yang sepatutnya dicari. Tak pasal-pasal sambar buku Sejarah. Err. Tak tahu lah. Rasa nak marah. Tapi tak tahu nak marah siapa. Huhu. Aishhh Syahidah!

The War Nobody Won. Itu bab pertama dalam buku tu. Dianggarkan 600 000 komunis yang mati. Fuh lagi ramai berbanding rakyat Amerika tu. Oppss..sampai sini dulu ya. Mahu membantu Ecah siapkan laporan projek. Wassalam.

Hari ke-6
Desasiswa Saujana
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Berdua

Insyaallah Ahad ni saya akan ke Kedah. Menghantar Kak Teh ke matrik. Di Changlun. Huhu. Berjalan lagilah nampaknya.

Pagi tadi bersama Ecah ke Pasar Chowrasta berdekatan bangunan KOMTAR. Mengunjugi kedai buku second hand. Tingkat dua. Di tingkat satu jeruk dijual dengan banyaknya. Tak dapat pergi pesta buku di KL. Pergi kedai buku begitu pun seronok. Sangat banyak buku yang dijual dengan harga yang murah. Serendah RM 3 dan ke atas. Dapat percuma pun boleh sebenarnya kalau kita borong banyak. Kali ini lihat-lihat. Sambar tiga buah. Dua novel remaja untuk adik dan sebuah buku tentang sejarah Vietnam. Semuanya RM 20 sahaja. Haha seperti tiada kerja beli buku Sejarah.

Desasiswa Saujana
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Lima

Salam, pernah tak rasa tak senang dengan orang yang suka bertanya? Hmm, sebenarnya pendiam ni elok juga sebab lagi banyak kita bercakap kalau tidak pada tempatnya boleh keluar perkara yang tak elok. Tetapi malu bertanya tak tahu, betul tak.

Kenapa boleh wujud malu bertanya sesat jalan? Hmm. Bukan ada papan tanda ke kalau mahu cari jalan. Hehe. Banyak main pula Syahidah!

Berbincang, bergurau dan berbual tentang apa sahaja. Tak tahulah bila boleh jumpa Milah dan Ila semula. Konvo Ogos 2009 nanti mungkin yang terakhir. Baru seminggu berpisah. Oh. Dayah dan Qilah masih ada. Mujur.

Hari ke-5
Desasiswa Saujana
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Bebas dalam tenang

"Kawan, kadang-kadang aku rasa serabut, rasa tak tenang. Kenapa ya? Seolah-olah dunia ni terlalu banyak masalah."

"Perasaan mahu merdeka sepenuhnya. Mahu kebebasan. Tidak suka dikongkong. Tidak suka dipaksa. Rasa tak ikhlas pun buat sesuatu perkara. Kenapa ya?"

"Hmm, cuba kau fikir-fikir, selidik, kenang semula apa yang kau lakukan."

Salah satu punca ialah HATI tak bersih. Penuh sifat mazmumah. Racun kehidupan! Sifat mazmumah boleh jadi racun. Tahu!

"Dalam hati-hati mereka ada penyakit, maka Allah tambah penyakit kepada mereka dan bagi mereka siksaan yang pedih kerana mereka telah berdusta" Al-Baqarah : 10

"Sesungguhnya berbahagialah orang-orang yang membersihkan jiwanya dan celakalah orang-orang yang mengotorinya" As-Syams : 9-10

Mahu ketenangan!
Pagi-pagi melalui titi,
Titi tergantung lama tak ganti,
Ilmu dicari koreksi diri,
Mujahadah diri mensucikan hati,

Hari ke-3
Desasiswa Saujana
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Hilang gemuruh

Salam, beberapa hari tidak menulis.

Jam 10.30 pagi tadi selesai membentangkan keputusan hasil kaijan projek.
Alhamdulillah. Selesai. Masih perlu meluangkan beberapa hari di USM untuk menyelesaikan beberapa perkara. Esok masih ada seminar kerjaya satu hari suntuk. Sebelum 13 Mei laporan kajian projek mesti dihantar. Hmm, Insyaallah masih ada masa. Gemuruh hilang? Haha selepas habis pembentangan selama kira-kira 20 minit termasuk sesi soal jawab terus sahaja berjumpa Dr Aziz, penasihat projek saya. Tangan masih terketar-ketar. Paling penting saya, Ecah dan Suraya Shasrudin berjaya melepasi satu cabaran walaupun ini bukanlah projek besar seperti pelajar sarjana. Sekurang-kurangnya sedikit pengalaman yang diperoleh dapat membantu kami dalam kerjaya masing-masing pada masa akan datang ataupun jika mahu meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Alhamdulillah penat lelah kami bertiga sejak tahun lepas menunjukkan hasil.

Dr Aziz penasihat projek kami sangat membantu dalam memberikan buah fikiran dan tunjuk ajar yang sangat berguna. Siapa tahu suatu hari nanti pasti nasihat dan galakan Dr sangat berguna. Insyallah Dr. Kami ingat jasamu! Kami mohon maaf andai tersalah bicara, andai melakukan sebarang kesalahan (walaupun saya tak pernah beritahu Dr tentang blog ni). Jumpa lagi Dr.

Desasiswa Indah Kembara
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Xilena sama dengan Xylene

Pengisomeran xilena ke atas mangkin H-ZSM-5 telah dikaji menggunakan reaktor pemangkin antara 425 – 500oC. Tiub turus pemanasan digunakan untuk menjalankan proses pengisomeran xilena. Spektra FTIR bagi zeolit H-ZSM-5 menunjukkan, mod getaran pada 1104.06, 801.28 dan 449.96 cm-1 ialah getaran dalaman bagi Si dan tetrahedra AlO4, manakala mod getaran pada 550.30 dan 1230.19 cm-1 ialah getaran tetrahedra gelang ganda dua dan regangan tidak simetri tetrahedral Si dan AlO4 dalam rangka zeolit. (Belum habis lagi, panjang lagi sebenarnya, sengaja tak mahu letak dalam Bahasa Inggeris, hehehehehe)

Huhu, saya agak pening ketika ini, ada beberapa perkara yang saya perlu betulkan dan kenal pasti dengan tepat walaupun kefahaman saya masih terbatas. Paling penting hanya perlu buat yang terbaik! Jam 9.40 pagi di bilik NMR pada 4 Mei ini, segalanya akan ditentukan sama ada saya mampu atau tidak. Berusaha! Ayuh pembentangan yang membuatkan saya berdebar-debar. Ho ho ho.

Xilena dalam Bahasa Melayu, Xylene dalam Bahasa Inggeris. Zeolit = zeolite, reaktor pemangkin = catalytic reactor, tiub turus pemanasan = tubular tube furnace, pengisomeran = isomerization, tetrahedra gelang ganda dua = double-ring tetrahedral, regangan tidak simetri tetrahedral = asymmetric stretching tetrahedra, rangka = framework.

Desasiswa di USM telah kesunyian kerana penghuni-penghuni telah pulang ke kampung halaman masing-masing. Cuti semester selama tiga bulan. Pelajar yang masih setia adalah mereka yang terlibat dengan aktiviti kampus, latihan industri dan projek kursus. Memang sunyi seolah-olah tidak berpenghuni. Barangkali laman saya ini juga akan kesepian kerana di rumah saya agak tidak berminat untuk menulis di ruang maya. Hehe. keseronokan bersama keluarga di dunia realiti membuatkan ruang maya jarang di jejaki. Internet di rumah pun tidak begitu memuaskan. Kalau di USM akhbar pun tak beli sebab boleh online. Di rumah abi tetap membelinya walaupun sepatutnya boleh membaca di ruang maya. Huhu. Wah...nampaknya hasrat untuk berhenti memblog memang tak tercapai. Haha. Lawak!

P/S - Desasiswa ialah kolej kediaman di USM.

Sekian, terima kasih.

Desasiswa Indah Kembara
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...