Xilena sama dengan Xylene

Pengisomeran xilena ke atas mangkin H-ZSM-5 telah dikaji menggunakan reaktor pemangkin antara 425 – 500oC. Tiub turus pemanasan digunakan untuk menjalankan proses pengisomeran xilena. Spektra FTIR bagi zeolit H-ZSM-5 menunjukkan, mod getaran pada 1104.06, 801.28 dan 449.96 cm-1 ialah getaran dalaman bagi Si dan tetrahedra AlO4, manakala mod getaran pada 550.30 dan 1230.19 cm-1 ialah getaran tetrahedra gelang ganda dua dan regangan tidak simetri tetrahedral Si dan AlO4 dalam rangka zeolit. (Belum habis lagi, panjang lagi sebenarnya, sengaja tak mahu letak dalam Bahasa Inggeris, hehehehehe)

Huhu, saya agak pening ketika ini, ada beberapa perkara yang saya perlu betulkan dan kenal pasti dengan tepat walaupun kefahaman saya masih terbatas. Paling penting hanya perlu buat yang terbaik! Jam 9.40 pagi di bilik NMR pada 4 Mei ini, segalanya akan ditentukan sama ada saya mampu atau tidak. Berusaha! Ayuh pembentangan yang membuatkan saya berdebar-debar. Ho ho ho.

Xilena dalam Bahasa Melayu, Xylene dalam Bahasa Inggeris. Zeolit = zeolite, reaktor pemangkin = catalytic reactor, tiub turus pemanasan = tubular tube furnace, pengisomeran = isomerization, tetrahedra gelang ganda dua = double-ring tetrahedral, regangan tidak simetri tetrahedral = asymmetric stretching tetrahedra, rangka = framework.

Desasiswa di USM telah kesunyian kerana penghuni-penghuni telah pulang ke kampung halaman masing-masing. Cuti semester selama tiga bulan. Pelajar yang masih setia adalah mereka yang terlibat dengan aktiviti kampus, latihan industri dan projek kursus. Memang sunyi seolah-olah tidak berpenghuni. Barangkali laman saya ini juga akan kesepian kerana di rumah saya agak tidak berminat untuk menulis di ruang maya. Hehe. keseronokan bersama keluarga di dunia realiti membuatkan ruang maya jarang di jejaki. Internet di rumah pun tidak begitu memuaskan. Kalau di USM akhbar pun tak beli sebab boleh online. Di rumah abi tetap membelinya walaupun sepatutnya boleh membaca di ruang maya. Huhu. Wah...nampaknya hasrat untuk berhenti memblog memang tak tercapai. Haha. Lawak!

P/S - Desasiswa ialah kolej kediaman di USM.

Sekian, terima kasih.

Desasiswa Indah Kembara
http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

2 ulasan:

Binjaie berkata...

Fuh!

Syahidah berkata...

@Binjaie

Kenapa saya tak boleh buka laman blog anda ya?

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...