Dengar-dengarkan







Sekali sekala layannnnnnnnnnn! Sebenarnya betulkah lagu ni melalaikan. Hmmm. Pandai-pandailah. Kalau dengar lagu nasyid sekalipun leka sampai lewat solat kan tak kena tempatnya tuh. Aishhh. Tak tahulah nak kata apa. "Lu pikirlah sediri!" kata beliau. Heh layan lagu rentak laju-laju eh? Seronok ya? Saya tertanya juga apa agaknya budak-budak remaja ni fikir. Jumpa lagi. Wassalam.

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Let's be real!!

Tak sepatutnya kita mengajak orang ke arah kebaikan tetapi kita sendiri TIDAK melakukannya.

Betul?

Don't make fun with people when they ask Where is God?

Allah is not like the creation. Allah is capable doing anything! Allah is not like human being.

Atheis won't belive if they don't see. Atheis won't belive if they don't hear.

Hindu belive God is everywhere.

But, we have our responsibility. Deliver the MESSAGE!!

When people attack Islam it's a chance for us. They asking harsh about Islam? Simply say thank you for asking me about my religion and SMILE. Grab the chance not the people. What is in Islam? Believing in ONE God and worship Him without any partner.

Secret of da'wa,
"Call the people to ISlam on the daytime, Call to Allah on the night"

Allah decide, not us. It is impossible to force people to be a Muslim.

"Asyhadualla ila ha illallah, wa asyhadu anna muhammadar rasulullah"

Seorang lagi saudara baru mengucapkan kalimah suci. Masjid USM menjadi saksi. Subhanallah! Tersentuh hati ini melihat berjujuran air mata wanita Cina itu jatuh ke pipi. Alhamdulillah. Syukur.

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Meletusnya Gunung

Abi memarkir van Ford betul-betul di hadapan kedai serbaneka PLMN (bukan nama sebenar). Seorang kanak-kanak lelaki berbaju belang putih hijau sedang asyik menolak sebuah basikal. Oh basikal itu lagi besar daripada saiz badan budak berbaju belang putih hijau. Tak mungkin miliknya. Tiba-tiba basikal itu jatuh.

"Buat apa ni ha? Bodoh!"

Perempuan muda berskarf merah jambu menghampiri. Kelihatan sedang mendukung bayi.

"Dush!"

Ditendang kanak-kanak tadi tak semena-mena. Terjatuh. Menangis.

"Astagfirullahalazim, mak apa ni?" Saya berpaling ke arah lain tak sanggup memandang.

Kebiasaankah begini. Perlukah si ibu mendidik anak dengan kekerasan. Didikan tanpa tarbiyah. Hawa nafsu menguasai.

"Budak-budak ni tak perlu marah-marah dan guna kekerasan kalau hendak ditegur. Tegur secara lembut Insyaallah dia dengar" pesan umi kepada saya.

Kasih sayang paling penting bukan. Tak dapat saya lupakan peristiwa ini walaupun setahun telah berlalu.

Marah mewujudkan sombong, takabur dan dendam. Tanpa kawalan syariat akan menggerakkan anggota seperti tangan, kaki dan sebagainya untuk bertindak. Mudah sekali mencaci maki, mengutuk, menyebut-nyebut keaiban orang lain sesukanya. Tidak ada satu kebaikan disebutnya kecuali perkara yang menjatuhkan maruah orang yang dimarahi.

Kerana sifat marahlah Firaun membunuh ramai anak Bani Israel. Kerana marahlah kaum kafir Quraisy menolak kebenaran Rasulullah. Tercetus krisis-krisis nilai dan peradaban.

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa menahan kemarahannya, nescaya Allah akan menahan siksanya terhadap orang itu. Barangsiapa mengemukakan keuzurannya kepada Allah akan menerima keuzurannya itu, dan barangsiapa menyimpan lisannya, nescaya Allah akan menutup segala keburukannya"

P/S - Kalau ditendang bunyinya dush kah Syahidah oiiii?

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Jom McD

"Weh, ceritalah sesuatu kat aku. Bosan ni. Aku ajak pergi McD tak nak"

"Betul kau nak dengar?"

"Nak, nak, nak"

"Aku cerita tentang Nabi Ibrahim boleh?'

"Biar betul kau. Apa-apalah"

"Begini, Nabi Ibrahim as ni zuriatnya ramai yang dilantik sebagai Nabi dan rasul"

"Oooo, siapa nabi-nabi tu?"

"Ada dua kelompok besar. Pertama daripada anaknya Ismail membentuk bangsa Arab. Kedua, keturunan Ishaq yang melahirkan bangsa Yahudi. Mereka juga dikenali sebagai Bani Israel sempena nama lain bagi Ishaq iaitu Israil."

"Nabi Ishaq yang anaknya nama Yaaqub tu kan?"

"Betul, betul, betul. Hmm, Nabi Yaaqub ni ada 12 orang anak termasuk Nabi Yusuf. Anak-anak nabi Yaaqub inilah yang melahirkan 12 puak dalam kalangan Bani Israel"

"Oooo"

"Mereka diutuskan di Palestin dan negeri-negeri berdekatan dengannya. Waktu itu Baitul Maqdis menjadi markaz ramai Nabi dan rasul. Mereka menggelar diri mereka sebagai bangsa Allah yang terpilih. Mereka menambah catatan dalam Taurat dan Talmud dengan menyifatkan bangsa lain lebih hina daripada anjing"

"Lupa daratan tu"

"Haah, sedangkan Allah mengutus bilangan rasul yang ramai kerana kedegilan dan keengganan mereka untuk beriman kepada Allah. Kaum ni melakukan jenayah paling besar membunuh ratusan nabi dan rasul"

"Oh ustaz aku pernah cerita mereka mempermainkan nabi Musa, membunuh nabi Zakaria dan cuba membunuh nabi Isa"

"Betul tu, mereka juga menderhaka kepada nabi Samwil dan raja Talut yang soleh"

"...Kemudian mereka ditimpa kenistaan dan kemiskinan, dan mereka (kembali) mendapat kemurkaan dari Allah. Hal itu (terjadi) kerana mereka menginkari ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Yang demikian itu kerana mereka menderhaka dan melampaui batas" Al Baqarah ayat 61.

"Weh, mana kau tahu semua ni. Sejak bila?"

"Ayah aku bagi buku. Tajuknya 'Gaza menangis. Menelusuri sejarah perjuangan Palestin dan pembantaian di Gaza'. Kau nak pinjam?"

"Bagus tu. Eh sebab tu ke kau dah tak nak ikut aku pergi McD?"

"Kau rasa?"

P/S - Buku tersebut dijual di ruang maya. Klik sini. Harganya RM 20.00 sahaja. Penulisnya ialah Aris Hazlan Ismail dan Riduan Mohamad Nor.

****Kemaskini 2.00 petang 4 Jun 2009.

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...