Terhalang

Salam,

Tiada apa yang aku lakukan buat masa ini, rasa malu dengan sahabat-sahabat yang lain. Sekarang aku berada di sebuah kafe siber di tempat aku. Apa yang aku dapat dalam program minggu lalu, janji hanya tinggal janji. Aku bukanlah menyalahkan pada orang tuaku, kerana aku tahu mereka hanya mahu yang terbaik buat diriku. Aku belum lagi menamatkan bacaan buku berjudul Hari-hari dalam hidupku. Coretan Zainab al-Ghazali, seorang tokoh perjuangan wanita yang tidak asing lagi. Sejak era Ikhwanul Muslimin ditubuhkan selepas kejatuhan empayar Islam di muka bumi. Si Kamal Attartuk yang tak mungkin dilupakan oleh dunia Islam. Gara-gara percaturan Kamal, jatuhlah sistem khalifah.

Sebenarnya walaupun aku tak dapat bersama-sama sahabat lain untuk turun lapangan, aku tahu apa yang aku boleh lakukan ialah menulis. Nampaknya Ihya Ulumuddin milik abi perlu aku telaa'h jua. Kami bukanlah berharta, tapi suatu kerugian buat aku sekiranya lambakan buku-buku di rumah tidak disentuh dan dibaca oleh siapa-siapa.

Suatu saat dulu, ma'na perjuangan cukup aku takuti, cukup aku tak suka. Adakah aku hanya mengulang sejarah silam? Aku pasti orang tuakau memahami ma'na di sebalik perjuangan. Insyaallah aku akan cuba menerangkan kepada mereka.

Cuma kadang-kadang mulutku ini kasar juga berbahasa. Maaf umi. Maaf abi. Anak apakah akuini? Ikutkan hati banyak yang mahu aku coretkan di sini. Hanya aku catatkan dalam buku monologku. Aku ada mengarang sebuah sebuah sajak dalam perjalanan ke Sungai Petani. Waktu itu aku menaiki four wheel drive bersama Eqa, Abel, Din dan pemandunya ialah Abang Man.

Fakir bercerita

Sahabat,
Ingin sekali fakir bercerita,
Bukan ada-ada.
Ummah ini telah rosak,
Adakah kerna fakir tidak bekerja?
Tidak berbuat apa-apa,
Mana da'wah?
Mana gerak kerja demi ummat?
Persampahkan segala alasan,
Sibuk? Punya keluarga? Punya bisnes?
Politikus penipu,
Sampai da'wah terkebelakang?
Laungan asal manefesto,
Manis di bibir mengungkap janji,
Waktu mengaut undi.

Fakir bimbang sahabat,
Sampai bila kita perlu,
dimonopoli kapitalisme,
dalam aras sekularisme,
munculnya hedonisme,
dan segala macam kebejatan mengganas,
yang berakar umbi,
dari serangan pemikiran fasad,
yang terinstitusi,
bebas menjadi norma kehidupan.

Salahkah fakir mengajak kalian berjuang,
Walau kalian terus-menerus mencela di depan,
dan jua di belakang.

Nur Syahidah Wan Mahassan
6 Disember 2009
Kedah Darul Aman

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

4 ulasan:

uranium_213 berkata...

salam...skop dakwah tu luas kak...penulisan pun dakwah gak...sajak 2 pun satu dakwah...

Syahidah Mahassan berkata...

benar tu, syukran!

BudakMisteri berkata...

Aslkm tuan n puan,wah lain dari yg lain blog,i ske,but nak ajak sesape ke blog sye ni di http://mysterygraphy.blogspot.com ,ok bye

Syahidah Mahassan berkata...

waalaikumussalam,

terima kasih ya!

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...