Keistimewaan dan istiqamah



"Nanti, dah siap kakak tutup periuk ni ya, kacau sekali-sekala, api perlahan, "
Umi berpesan. Aku apa lagi tak keruan, baca e-novel, dah muka surat 162. Check periuk nasi. Check tudung saji. Perghh. Layan sepinggan nasi berlaukkan ikan goreng, sayur dan gulai udang masak cili api. Alhamdulillah. Nak buat apa lagi ni. Kuah kacang belum settle. Buka blog. Taip. Hehe.

Here it goes,

Aku sekarang sedang membaca dua buah buku. Ikut mood. Pertama. Islamic Civilisation : Real Perspective by Maulana Sadruddin Islahi. Translated by Dr Israr Ahmad Khan. Aku beli buku ni RM 5 je. Kat tempat buku-buku lama. Kat PKNS Shah Alam masa book fair this year. Aku beli sebab judul buku nilah. Tapi aku baru baca sampai muka surat 13. Gler pemalas. Hehe. Mula-mula sahaja dah bercerita tentang istimewa dan berbezanya kita sebagai manusia kerana Allah kurniakan aqal fikiran untuk kita berfikir sebaiknya.


Jika batu besar tergilincir menimpa seseorang lalu membunuhnya, kita tidak pula kata dia tak beraqal. Sekiranya sekawan lembu merosakkan tanaman, lalu memusnahkannya, memang sahlah binatang tidak boleh berfikir. Namun, sekiranya manusia melakukan sebarang tindakan yang membahayakan, dia akan dikatakan perlu bertanggungjawab daripada segi undang-undang,agama, pandangan masyarakat,dan sebagainya oleh sebab dia sedar dan ada reason kenapa dia berbuat jahat.

Islam at a Glance, Sadruddin Islahi, translated by M. Zafar Iqbal [Buku ni aku belum baca]

Buku kedua. Bidayatul Hidayah (Permulaan Jalan Hidayah). Terjemahan oleh Abu Ali Al Banjari An Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam) seperti yang tertulis pada buku tersebut. Aku selongkar almari buku. Jumpa. Aku baca mukaddimah dulu. Belum masuk bab seterusnya yang berkisar panduan amalan harian dalam kehidupan seorang muslim, sebaliknya aku mahu menyentuh sedikit mukaddimah yang dijelaskan dalam buku tersebut.

Kitab asal adalah karya Al Hujjatul Islam Al Ghazali r.a.

"Katakanlah wahai Muhammad! Mahukah kamu aku khabarkan dengan orang yang sebenarnya mendapat kerugian di dalam usaha mereka. Iaitu orang yang telah mensia-siakan perbuatan mereka dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka telah berbuat baik" Al-Kahfi : 103-104

Kita fokus, komited dan begitu berminat untuk mencari ilmu, tetapi andai pencarian itu untuk berlumba-lumba dan mendapat jolokan istimewa supaya dikenali oleh masyarakat, supaya dapat menambah kekayaan dunia. Sebenarnya, usaha tersebut hanya menghancurkan agama dan membinasakan diri, menjual akhirat semata-mata harta dunia.

Fikir-fikir ilmu cukup di dada, fikir-fikir banyak hal dah tau. Fikir-fikir selama ni dah banyak buat amal kebaikan. Kita tak sedar sebenarnya permainan syaitan begitu licik. Memperdayakan kita menuntut ilmu sedang niat kita tidak pernah ikhlas dalam berilmu. Lalu, walau setinggi gunung ilmu dicari, tak pernah ilmu tersebut kita amalkan. Sayang seribu kali sayang. Bersilih ganti masa berlalu. Amalan kita tak pernah bertambah, tetapi rupanya rasa tinggi diri yang tak disedari telah lama bersarang, memusnahkan hasrat dan keikhlasan hati yang mahu keredhaan Allah. Betullah istiqamah itu lebih penting daripada menuntut bertahun-tahun, jauh dari desa, tetapi amalan entah ke mana.

Wallahua'lam. Err, aku berhenti di sini. Aku nak pi dapur. Esok kakak ipar dan mertua along nak datang. Mesti along jelous tak dapat rasa. Haha. Relax bro. Kerja molek.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

8 ulasan:

fareast berkata...

banyak bahan bacaan yang menarik, lain kali boleh cadangkan lagi ye.

Syahidah Mahassan berkata...

pasti.

mila berkata...

rajinnye baca buku...hehe

Syahidah Mahassan berkata...

mila, rajinnya baca blog saya,

mila berkata...

pembaca setia..hihi..bz pun sempat melawat....

Syahidah Mahassan berkata...

mila, mungki awak juga perlu memblog seperti saya untuk menambahkan ruang-ruang untuk saya mengenali dunia di sana..cerita tentang non-muslim yang tertarik dengan Islam pasti menarik untuk dibincangkan

mila berkata...

syida, belum ad kekuatan untuk berblog..cmna ye..hehe
love to read your blog..ngee.

Syahidah Mahassan berkata...

ala, buatlah sekal-sekala, ahad kan tak sekolah, huhu..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...