Privacy

Tengok, kenapa aku tidak menyukai Facebook. Privacy setting Fb tidak boleh pakai. List of friends yang aku larang melihat gambar atau video aku yang ditag masih boleh tag aku. Tak faham betul. Ini kemarahan aku sebelum aku delete account tu a few months ago dengan bantuan Cik Farhana. But at the end, aku buat yang baru. Sedikit masa lagi aku padam la tu.

Anonymous, entah sejak bila wujud di blog ni, jadi aku rajin bertambah-tambah check stats. Tapi tak berapa nak berjaya pun. Aku masih tak faham bagaimana IP Adress tu berfungsi. Mula-mula tahu pasal IP ni sejak aku follow blog Sang Pelangi. Lagi terkejut bila tahu Kenit kenal tuan blog SP. Membantu juga entri menjejak penipu maya tu.

Sebenarnya tidak kisah sangat, tapi tau lah perasaan blogger apabila tidak tahu siapa yang membaca dan meninggalkan jejak pada entri tu. Sebab itu aku sendiri tidak lagi komen blog orang lain dengan tanpa nama ataupun nick name lain. Apa-apalah. Bimbang juga, manalah tahu aku pernah buat salah ke ngan anonymous ni, tu yang beliau menganonymouskan diri.

goggle image

Haha, teringat masa kat maktab, gara-gara tak rasa best dapat beberapa helai surat kat locker belakang kelas, aku balas nota terakhir "Don't disturb me". Siap budak tu cari aku masa aku kat universiti dengan message berbunyi, "Garang macam harimau". Hahaahahahaha. Aku apalagi delete nombor telefon beliau setelah aku menyimpan nombor tersebut.

Privacy seorang wanita. Cewahhh.. Ni aku mahu menegur kaum aku. sendiri. Jaga aurat, kawan. Sedih aku tengok korang slumber letak gambar chantekk kat Fb. Aku nak tegur-tegur lebih aku bukan mak ayah korang kan. The wrong is not in the religion, the wrong is in us. Wallahua'lam.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

9 ulasan:

r.o.x.e berkata...

sama r..
nyampah jugakla pada org y tak rajen nak letak nama masa komen blog tuh...

Syahidah Mahassan berkata...

iye ke kau menyampah, ke berdebar-debar, haha...

tapi best kadang2 sebab kau akan rasa nak belajar internet forensic [aku tak tau apa perkataan sebenar], tapi sesuatu yang menarik, mungkin sebenarnya aku kenal beliau, tapi aku manalah terror tahap superb nak detect siapa kan,

mila berkata...

yg tak letak nama ni takut kne detect kot...komen ja pandai.Privacy x bertempat.:=)

Syahidah Mahassan berkata...

hoho, its okay, its okay...

i'll let anyone do what they want...

I'll try to follow their way...huhu

human rights juga tu...

rasa macam nak rebus sup tulang..sungguh di kala penghujung Syawal..supaya sempat bermaaf-maafan..

bahan-bahan
1) 25 kg tulang sumber tersebut
2) 5 kg perut sumber tersebut - dibersih dan dipotong kecil-kecil
3) 10 bungkus sup punjut
4) 1 senduk lada hitam - diketuk kasar
5) 1 botol kicap cair
6) 1 cawan minyak
7) sedikit gula merah
8) air secukupnya - anggaran utk satu periuk besar
9) garam secukup rasa

Bahan kisar
1) 10 ulas bawang merah
2) 5 ulas bawang putih
3) 200 gram halia

Rempah menumis (50 sen sebungkus)
1) 1 bngkus bunga lawang
2) 1 bungkus kulit kayu manis
3) 1 bungkus cengkih
4) 1 bngkus buah pelaga
5) 1 bngks jintan manis
6) 1 bkgs jintan putih

Bahan hiasan
-daun sup n bwg greng

Cara2...
1) masuk sup punjt, lada htam, tulang n perut dlm big periuk. add on water, boil sehingga tulang n perut hingga betul2 empuk in big periuk. throw away any black blood di permukaan air rebusan spy x pahit.
2) pnaskan minyak dlm kuali. masukkan rempah menumis. setelah naik bau masukkan bahan kisar hingga kekuningannnnn.
3) angkat kuali n tuangkan sume bahan tumisan dlm periuk. stir rata.
4) finally, add on kicap cair, sedkit gula merah n gram secukup rasa sesedap hati..



resepi ni betul boleh buat sup tulang..tapi cari lah tulang y halal dimakan..ni utk buat rumah terbuka jemputan 1000 orang..hehe

pohon nyor berkata...

Assalamualaikum....

haha, dan lagi ada resepi....buka kelas masakan ke kat rumah..

bila baca entry ni, macam penuh perasaan kak syida tulis...hehe...
x pe, x pe...saya memahami perasaan saudari itu..... =D

pohon nyor berkata...

Assalamualaikum....

haha, dan lagi ada resepi....buka kelas masakan ke kat rumah..

bila baca entry ni, macam penuh perasaan kak syida tulis...hehe...
x pe, x pe...saya memahami perasaan saudari itu..... =D

Syahidah Mahassan berkata...

pohon nyor

Bukan kelas masakan, aku yang kena membiasakan diri untuk memasak lebih kerap, ko ni pun kata 20-an, haha

hehe, saja-saja aku buat kecoh kat sini

padahal bukan banyak pun anonymous...blog ni bukan glamor pun..insyaallah cuba bersangka baik dengan sesiapa sahaja yang datang ke sini...terima kasih kerana sudi jalan-jalan bertamu...

.:Srikandi Khairiah:. berkata...

Salam singgah sahabat maya. =D

It's called 'Forensic cyber' ecelli..
Sangat puas hati kalau dapat trace itu orang.. ^_^

btw, selamat berjuang, moga istiqamah.

Syahidah Mahassan berkata...

@Srikandi khairiah

salam bertemu di sini, hehe, forensic cyber ya,

jumpa lagi di lain waktu dan selamat menduduki peperiksaaan dan selamat menempuh alam selepas persekolahan..

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...