Keluarga Gerilya, Daerah Zeni

Sekadar sedikit info buat kalian, aku mahu syorkan dua buah buku menarik. Keluarga Gerilya karya Promaedya Ananta Toer dan Daerah Zeni karya A Samad Said.

Keluarga Gerilya membawa pembaca ke zaman penindasan dan peperangan dahsyat di Indonesia tatkala menentang Belanda. Sebuah keluarga berjiwa besar gagah melawan musuh sehingga titisan darah terakhir. .


Daerah Zeni pula jujur aku nyatakan anda perlu benar-benar bersedia sebelum membacanya. Aku sendiri perlu mengulang bacaanku memandangkan kandungannya agak kritikal dan amat sukar difahami seperti novel-novel biasa.

*Daerah Zeni, tentang Lazri Meon, seorang penulis, anaknya Zeni dan Zedi membaca novel Lazri, aku seolah-olah turut membaca karya Lazri, sebuah karya perjuangan menentang Inggeris. Zeni dan Zedi menjadikan novel Lazri sebagai pembakar semangat yang tak ternilai. Zeni yang berpisah dengan suami dan Zedi yang cacat anggota. Aku sendiri kadang-kadang tersalah anggap dengan ceritanya. Sekejap tentang dunia nyata Zeni, sekejap tentang Zedi, sekejap sekejap tentang watak-watak dalam novel karya Lazri.

Selamat membaca! Insyaallah pada masa akan datang aku maklumkan judul-judul lain pula.

Di Masjid Ketari singgah Asar,
Pulang ke Karak menaiki kereta,
Fikir-fikir telah tersasar,
Perlu kembali pada Yang Esa.

Syahidah.
Kg Tok Muda.

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...