Hobi gila

Dalam mengetahui sesuatu perkara, Umi selalu kata,

"Kakak, belajar sains cuba kaitkan dengan Islam"

Serius, aku tak tahu apa yang aku boleh kaitkan Kimia dengan Islam masa tu. Langsung. Pengetahuan untuk mengaitkan Kimia dan Islam aku kosong. Aku senyap setiap kali umi berkata. Aku nak cakap apa.

Namun, hobi gila tetap diteruskan. Bak kata ayah Nik Nur Madihah, pelajar terbaik SPM 2008,

"Belajar bukan sebab nak jadi doktor, jadi peguam, jurutera, itu cita-cita orang nak makan gaji. Tapi, tanam azam sebab nak jadi orang cerdik, Insyaallah kerja akan datang sendiri" Catatan Hati Nik Nur Madihah, Hijjaz Records Publishing.

Jadi, aku tak pernah rasa rugi dengan membaca. Kalau rasa nak jadi gila. Satu perkara

Pantun kenangan yang aku tinggalkan buat bekas pelajar di Meru, sempena sambutan Kemerdekaan Ogos yang lalu, bila aku mula menulis pantun, ia bukan saja-saja, tapi aku sangat memaksudkannya.

Ke pekan Meru berjalan-jalan,
Terjumpa pula kawan lama,
Sambut merdeka sama raikan,
Ayuh hapuskan penjajahan minda.

Wallahua'lam.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...