Tempat baru

1 Mac 2011

Aku mula melaporkan diri di Pejabat Perdagangan, ya itulah tempat kedua bekerja aku setelah bertugas sebagai guru tahun lepas. Sehingga 11 haribulan ni aku perlu belajar selok-belok tugas aku di Raub. Selepas dua minggu aku akan ditempatkan di Bentong pula. Alhamdulillah, dekat dengan rumah. Aku cuma perlu menyesuaikan diri dengan waktu pejabat, 8 pagi hingga 5 petang, wah, tak keruan aku tunggu waktu habis. Seronoklah juga, berkenalan dengan Kak Marni, Kak Lin, Kak Ira, Kak Mira dan Faizah, tak lupa kakitangan yang lain. Pegawai Pemantau Harga (PPH), aha itulah namanya. Layan. Mendengar kawan-kawan berleter apabila bincang tentang kerja memang melucukan, yalah aku pergilah ni, tengok, kan aku dah mula ni.

Berjalan kaki di Bukit Koman,
Ada kubur di seberang kanan,
Apalah yang hendak kita amalkan,
Supaya kehidupan diredhai Tuhan.

Memang ada kubur weh, kubur Kristian dekat pejabat aku, masa jalan kaki dari kedai makan baru aku perasan seberang jalan sebelah kanan. Insaflah aku hari-hari. Ya, itulah namanya makna melalui pemerhatian alam sekeliling. Kita ini makhluk, ada had dan sempadan. Jadi, umur kita pun ada had, ya ya tahun ni umur aku 24, adakah aku bersedia? sedangkan kita tak tahu bilakah kita akan meninggalkan muka bumi ini?

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...