Soalan

Bila asyik kena tanya ni, tak terjawab juga dibuatnya.

"Biarlah rahsia."

"No comment."

"Entahlah."

"Rahsia alam" [Ni jawapan paling menarik]

Aha, begitulah jawapan ringkas dan padat.

"Syida, ada pak we? Tak payah malu malu, kami sporting."

Lah, baik tanya soalan pasti sikit. :)

"Syida, ada suami?"

Haha, bolehlah aku jawab dengan senang.

"Tiada."

Nilah dah kerja ni. Semua kot nak tahu. Sila tanya soalan lain.

Fikir fikir sayang tak kita pada Rasul melebihi perkara lain. Sayang tak kita pada Allah melebihi perkara lain. Yakin boleh jawab soalan tu. Tak weh, tak. Tipu ja kita ni. Sebab apa, sebab kita lalai kawan. Lalai. Memang kita ikut kah semua sunnah Rasul, semua pesanan baginda. Memang kita tak buat kah larangan Allah. Ya Allah, malu, malu. Sedangkan baginda sayangkan umatnya termasuk kita yang tak pernah bertemu ni. Tak boleh tahan, bila sentuh bab ni. Rasa diri ni banyak sangat buat dosa. Istighfar, istighfar.

Aku boleh ja kawan dengan sesiapa pun tak kira perempuan dan lelaki. Tapi, dengan lelaki aku hati-hati juga lah. Hmmm, bukan senang juga orang nak faham hal ni. Bagilah buku apa pun suruh baca, solusi yang orang alim beri, tapi kita ikut kah. Aku takut, takut. Nak bina masjid, nak ada anak yang baik baik, mesti mula dengan hubungan antara lelaki dan perempuan tu dengan cara yang baik. Pernah dengar ibu ayah juga boleh jadi menderhaka terhadap anak? Sebab tak didik dengan agama. Hubungan awal tu sendiri jalannya bagaimana, bawa sampai ke anak cucu kot keberkatan hidup ni. Itukan tujuan kita hidup, nak cari keberkatan.

Belajarlah dengan orang tua tua, mak ayah yang tak tinggal solat, Insyaallah semua jadi baik walaupun tak kaya harta. Sebaliknya, rumah porak peranda, habislah, mesti ada yang tak kena, tak berkat kot. Kita diberi pilihan dalam hidup ni, nak jadi baik ke jahat. Kita pilih, Allah akan bantu.

Bingung, bingung, akar masalah tak selesai kot. Semoga Allah berikan jodoh yang mampu membimbing bukan melahirkan generasi perosak. Nauzubillah. Ini harapan kawan, harapan. Nak dapat orang baik, kita kena jadi baik dulu.

Gerimis di lautan,
mendayung sampan ke kuala,
bukanlah niat untuk bermusuhan,
sekadar ingatan bersama.

Aku cuma mahu yang baik baik menanti pada masa hadapan. Nak marah aku, marahlah. Nak buat macam mana, aku, aku, macam nilah, tak boleh terima, aku tak salahkan sesiapa.

Yang sudah sudah tu jadikan sempadan dan ingatan, pernah buat silap, minta ampun dengan Tuhan.

Seronok apabila melihat ada kawan kawan telah memilih mengikut sunnah dengan berkahwin. :)

2 ulasan:

kamilah berkata...

lain macam ja..hehe

secret...secret...

syahidah berkata...

:), amboi milah...

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...