Syawal 1432 H

Jarang juga sebenarnya dapat berkumpul begini. Hmm bertambah seorang anak abi dan umi. Kakak iparlah tu. Jadilah 10+1 beradik. Hehe. Aku sendiri pun selepas ni tak tahu juga ke mana. Kita merancang Allah yang menentukan. Ada hikmah di sebalik kejadian. Tahun ni along dapat pulang beraya di Semenanjung, tahun hadapan tak tahulah tu. Kerja oh kerja. Ada rezeki Mujahid (adik bawah aku) pula selepas habis latihan. Aku? Hehe, wait and see lah. Buat sementara di Raublah mana lagi. Ada peluang lain lebih baik aku pergi, tak kisahlah walau jauh pun.

Raya kali ni aku, along, Kak Nisa, Mujahid dan Kak Teh balik Kelantan pada hari raya ketiga termasuk mek, Ayah Cik (pak cik), Idah (sepupu) dan Oyum (sepupu). Kebetulan ada kenduri sepupu ayah (kalau aku dua pupu lah orang panggil, terkupu-kupu dibuatnya nak cakap tentang hubungan kekeluargaan ni bila ke Kelantan). Sesak habis Kelantan di jalan raya. Aku tak dibenarkan langsung memandu. Bak along bak Mujahid, tak baginya mereka berdua pada aku. Adalah dua kali agaknya aku memandu. Dalam 14 km, haha, itupun dari rumah Mak Nenek (nenek saudara) ke tempat kenduri, punyalah dekat. Tapi bukan biasa-biasa punya jalan. Ladang getah kot. Alhamdulillah teknik pemanduan semakin hari semakin baik walaupun agak cuai kadang-kadang.

Tapi, kali ni memang seronok, walaupun agak penat di tempat kenduri, aku rasa makin lama makin aku faham perangai mek (nenek). =). Lucu kan dah besar-besar baru nak kenal nenek sendiri. Hehe. =). Ya, aku gembira. Bulan Ramadhan pun banyak kali juga balik Koyan berbuka puasa dengan mek. Hmmm, alhamdulillah~

Felda Sg Koyan, Kuala Lipis, Pahang, 1 Syawal 1432 H

Semoga diampunkan dosa-dosa kami Ya Allah, Kau permudahkanlah urusan seharian kami Ya Allah, Kau perbetulkanlah niat kami sekiranya lalai dan leka Ya Allah, Kau peliharalah keturunan kami Ya Allah, Kau tempatkanlah nenek moyang kami yang telah pergi bersama orang-orang yang soleh. Ameen.

2 ulasan:

kamilah berkata...

wah..ramai perempuan...hehe

syahidah berkata...

yup, 7 perempuan, 3 lelaki, along Nizam, saya, Mujahid, Marhamah, Mursyidah, Juwairiyah, Khairul, Ain, Akmar, Jannah

hehehe

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...