Teksi

Teks : Syahidah Mahassan

25 Februari, 3.10 petang

Aku turun ke perhentian bas agak lewat. Jadi, bas dah terlepas. Seorang pak cik India menghampiriku lalu mengajak aku menaiki teksinya. Aku buat-buat tengok dompet. Tidak pernah selama ni aku naik teksi ke Bentong. Fikir-fikir aku sudah lewat, aku naik sahaja teksi ni, pak cik ni kata RM 3 sahaja bayar nanti. Aku pun naiklah. Tiba sahaja di Sungai Dua, pak cik ni membelok ke kiri jalan. Aku mula menggelabah.

'Kenapa perlu masuk ke kiri?'

Pak cik ni sedar agaknya ketakutan aku tu, "Adik takut ke?"

Aku pun buat-buat tanya, "Uncle nak ambil orang ya?" sambil mataku memandang ke luar tingkap. Aku tidak berani menghadapkan mukaku ke arahnya.

"Haah, kan ada perhentian bas di depan tu," jawabnya sambil menunjukkan ke arah kiri jalan.

Melepasi sahaja Sungai Dua. Kami bertiga di dalam teksi. Sebelum tiba di simpang ke Bentong, tiba-tiba pak cik ni berkata,

"Adik tutup tingkap belakang, ada kawan beritahu kat Bentong nak hujan," sungguh-sungguh dia menyuruhku.

Alamak, di luar tidak gelap pun. Ketakutan aku terus bertambah, tetapi aku tutup juga tingkap kecuali tingkap sebelah kiri aku tidak ditutup habis.

Aku pun buat-buatlah tanya untuk mengurangkan kerisauan apabila kami menghampiri dengan kawasan kilang-kilang.

"Uncle tahu tak HH Chemical Industries di mana?"

Pak cik ni pun terangkanlah.....

Sampai sahaja di kawasan bandar Bentong, betul-betul hujan. Kemudian pak cik ni tidak pula terus ke stesen bas, dia membelok pula ke taman perumahan. Ada dua penumpang India. Aku cuba berlagak tenang.

Hujan masih lebat. Sampai sahaja di stesen bas, aku terus turun. Pak cik tu sangat baik, siap turunkan aku bawah bumbung. Jadi aku tidak terkena hujan. Kemudian bersungguh-sungguh dia beritahu aku mana bas yang aku perlu naik. Sebenarnya aku sudah pun tahu perlu naik bas mana.

'Nampak sangat pak cik ni perasan ketakutan aku`

Sebenarnya aku yang syak wasangka lebih. Menyesal.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...