Ceritakan pengalaman di universiti

Teks : Syahidah Mahassan

Anda mesti pernah mengikuti apa-apa persatuan, terlibat dengan program, minggu suai kenal, sukan, kegiatan luar kampus, aktiviti kemasyarakatan dan sebagainya. Sampaikan cerita anda kepada pelajar pada masa yang sesuai. Pelajar-pelajar ini sangat suka mengetahui pengalaman orang yang lebih dewasa. Cuma, tidak perlulah membuka pekung di dada, ceritakan perkara yang mendatangkan manfaat. Itu lebih baik melainkan anda bijak berbicara bagi mengelak sebarang kesalahfahaman pelajar.

Mereka tentu seronok mendapat guru yang banyak pengalaman. Pengalaman ini dapat memberi  motivasi dan perangsang. Selain itu, menimbulkan sifat ingin tahu pelajar. Secara tindak langsung kita mengajar mereka berfikir untuk menjadi lebih baik. Bukan mudah kita mendapatkan pelajar generasi gajet memberi tumpuan seratus peratus di dalam kelas.

Pada tahun 1998 dan 1999, saya pernah mewakili Sekolah Kebangsaan Karak dalam pertandingan menulis dan membaca tulisan Jawi. Apabila saya menceritakan kepada pelajar, mereka tertanya-tanya bagaimana pula cikgu Matematik dan Sains ini boleh tahu menulis Jawi. Cikgu di sekolah bukankah perlu bertugas sebagai pengawas peperiksaan dan boleh jadi subjek yang perlu diawasi ialah subjek Pengajian Islam. Pelajar lebih bersemangat apabila kita yang berada di hadapan mereka walhal kita tidak pun memberitahu mereka jawapan.

Lain pula kisahnya pada tahun 2000 sehingga 2002 di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Bentong. Saya selalu bercerita kepada pelajar bahawa guru subjek Bahasa Arab saya sangat tegas. Namun, saya sangat suka belajar dengan ustaz tersebut kerana bahasa tersebut adalah bahasa syurga. Kita perlu mendorong pelajar menyukai semua subjek yang kita pelajari kerana ada keberkatannya di situ. Generasi gajet yang kita kenal sekarang tidak suka sebenarnya dibanding-bandingkan. Jadi, pandai-pandailah memujuk mereka supaya suka menuntut ilmu dan tidak memilih-milih guru.

Semasa di tingkatan empat, saya memilih sains tulen. Saya maklumkan kepada pelajar menengah atas berdasarkan pengalaman saya sendiri bagaimana hendak fokus, teknik belajar dan sebagainya. Penting kita manfaatkan minat pelajar terhadap pengalaman kita supaya mereka tahu bagaimana untuk diaplikasikan sendiri. Subjek-subjek seperti Matematik Tambahan, Biologi, Fizik dan Kimia misalnya. Sampaikan sahaja tips sendiri, mana tahu ada pelajar yang boleh mengikuti cara kita.

Ceritakan semua kronologi, sewaktu di matrikulasi,di universiti dan pengalaman bekerja kita.

Awas, jangan sampai abaikan silibus pula!

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...