Guru muda mesti bermotivasi

Teks : Syahidah Mahassan

Sebagai seorang guru, saya perlu sentiasa belajar, belajar dan belajar. Jadi, saya juga berharap anda membuat pekara yang sama. Selain menambah baik ilmu subjek yang kita ketahui, penting juga untuk kita memperbanyak ilmu mendidik. Pengalaman saya sendiri, saya selalu mendapatkan buku-buku yang banyak di pasaran lalu saya ubah suaikan mengikut tempat saya mengajar. Percaya atau tidak, buku-buku tips mendidik anak juga boleh dibaca oleh guru memandangkan kita berada dalam suasana mendidik.

Tidak rugi, walaupun anda masih bujang seperti saya. Insya-Allah, ada gunanya nanti dengan ilmu teori yang kita baca itu. Sebenarnya kita telah lama berpengalaman mendidik. Seorang kakak atau abang pasti berpengalaman membantu mendidik adik-adik di rumah. Saya berpengalaman mengajar adik-adik menulis, mengaji, mengira dan membaca memandangkan saya punya adik-beradik yang ramai iaitu seramai sepuluh orang. Sebagai anak yang kedua dalam keluarga, tentulah ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban ibu dan ayah saya.

Bagaimana dengan seorang guru yang tiada adik-beradik. Ya, bukankah anda juga belajar mendidik diri sendiri. Jadi, tiada masalah kerana semua orang ada pengalaman mendidik. Terus memotivasikan diri dengan bahan-bahan yang positif akan mendorong kita lebih bersemangat untuk hadir ke sekolah setiap hari. Walaupun bermacam-macam karenah pelajar, ibu bapa, rakan sekerja dan majikan yang perlu dihadapi. Tenangkan fikiran, ingat semula bahawa kita punya tugas besar dalam membangunkan masyarakat.

Ya, tugas membangunkan masyarakat!

Ibu bapa sekarang kebanyakan bekerja atas tuntutan hidup dan kos sara hidup yang meningkat. Ibu bapa sangat mengharapkan guru-guru dapat membantu anak-anak mereka. Jadi, kepercayaan ibu bapa terhadap kita sebagai guru perlu kita ambil sebagai motivasi untuk berjaya.

Selamat mencuba!

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...