Kita layak diuji

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle



'Mama masuk wad lagi,' beritahu Kak Nisa melalui ruang sembang WhatsApp. 'Ani kata kanser tahap 4. Mek belum tahu hal ni.' Kakak sulung ayah saya, dipanggil mama. Usai mama dan suaminya, pulang dari Tanah Suci, saya lihat mereka berdua begitu tenang dan ceria. Ujian Allah itu bila-bila masa. Ada juga mama dimasukkan ke hospital sebelum itu.

Tidak pula anak-anak mama beritahu apa penyakit mama sebelum ni. "Bagusnya mak cik awak," kata sahabat saya apabila saya menunjukkan gambar mama sewaktu mahu dibawa ke bilik CT Scan. Melihat mama tetap bertudung di atas katil di hospital, hati ini tersentuh. Alhamdulillah, aurat itu tetap perlu dipelihara walau apa keadaan pun. Pegangan syariat itu tidak boleh dipandang sepi. Allah uji dengan kepayahan, sejauh mana kita akan berpegang teguh dengan pendirian.

Isnin ini mama akan melalui satu pembedahan. Kansernya mula merebak ka paru-paru dan hati. Semoga Allah permudahkan urusan. Saya berharap ahli keluarga mama bersabar dan tenang. 'Mohon doakan mama semua,' pinta anak-anak mama melalui WhatsApp. Ayah saya anak kedua daripada tujuh beradik. Masing-masing meluangkan masa menziarahi mama di Hospital Besar Kuala Lumpur.

Kali terakhir keluarga besar ini berkumpul di rumah mama di Sri Gombak pada hari mama pulang dari Tanah Suci. Pantas masa berlalu. Tanpa sedar usia kita terus meningkat. Apa sahajalah yang kita mampu lakukan dengan harta dan wang yang ada apabila kita sakit. Wang tidak dapat membeli sihat. Wang juga tidak mampu membeli usia muda. Orang yang tidak sakit pula Allah uji dengan perkara lain.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...