Menggegam kejayaan

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle



Alhamdulillah, 92 peratus pelajar Tingkatan 3 mendapat A bagi subjek Matematik. Pertama kali mengajar kelas peperiksaan, mencabar juga.

'Terima kasih cikgu,' mesej seorang pelajar banin melalui WhatsApp.

Bukanlah ucapan itu yang saya pinta. Saya tahu pelajar-pelajar saya memang telah berusaha sehabis baik. Apa pun, perjalanan menuntut ilmu itu masih jauh. Banyak perkara yang perlu diteroka dan difahami.

"Cikgu, saya mahu menjadi doktor. Saya mahu ambil sains tulen," kata seorang pelajar banat.

"Kenapa?" Sengaja saya menguji.

"Saya minat, cikgu," balasnya pendek.

"Jawapan tu tak cukup jelas." Walaupun saya tidak mengambil bidang perubatan, saya tidak mahu pelajar-pelajar saya tergesa-gesa membuat keputusan tanpa matlamat yang jelas. Saya tahu bagaimana sukarnya sahabat saya yang telah pun berada dalam bidang ini. Minat tanpa kesungguhan tidak akan mendatangkan hasil yang memuaskan. Sekadar minat tetapi tiada usaha untuk membentuk minat lagilah sia-sia.

Belum tentu keputusan 9 A itu melayakkan diri untuk menjadi pelajar sains tulen lalu boleh mendorong diri terus menjadi seorang doktor. Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia tidak sama pendekatannya. Sebab itulah, pentingnya kita tahu tujuan hidup. Kerjaya hebat bukanlah matlamat hidup kita sebagai Muslim. Sebab itulah, perlunya kesedaran beragama.

Menjadikan bilangan A dan kerjaya sebagai sasaran utama hanya membuatkan kita kecewa di tengah jalan. Perlunya hidup ini kita mengenal siapa Pencipta. Mahu mencapai redha Allah perjalanannya tentulah berliku. Tak semudah mengatakan saya minat. Ada sahaja pelajar aliran sains yang kecundang di tengah jalan.

Kita mahu pelajar berfikir dahulu sebelum membuat keputusan. Pentingnya sokongan ibu bapa dalam hal ini. Perlu juga pelajar bijak pandai ini mendalami bidang agama supaya kita ada tempat rujuk permasalahan kelak. Insya-Allah. Semoga semuanya berjaya.

 http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...