Panggilan nama bagi guru baru

Teks : Syahidah Mahassan

Pelajar selalu tertanya-tanya akan kemunculan guru baru di sekolah mereka. Pengalaman saya sendiri, kebiasaannya pada hari pertama di sekolah baru, kita tidak dapat menjangka sikap sebenar pelajar. Jadi, sebab itulah, perlunya kita bersedia dengan tips-tips tertentu menghadapi mereka. Antara tips yang saya pelajari semasa mengajar di sekolah rendah pada tahun 2010, hari pertama di dalam kelas merupakan gambaran awal pelajar terhadap kita. 

Terpulang kepada diri masing-masing bagaimana untuk menyesuaikan diri. Sebenarnya pada hari pertama di dalam kelas, seboleh-bolehnya dapatkan dahulu senarai nama penuh pelajar di dalam kelas tersebut. Kemungkinan kita ada empat kelas berbeza yang perlu dimasuki pada hari pertama. Sangat penting kita mempunyai keempat-empat senarai nama pelajar, kerana terdapat nama-nama pelajar yang seakan-akan sama antara satu sama lain yang boleh mengelirukan.

Lebih baik sekiranya anda dapat mengingati nama ayah mereka sekali. Di sekolah, lebih baik kita memanggil pelajar dengan nama penuh. 

Contohnya nama pelajar ini Harith Hafizi bin Ahmad. 

Elakkan hanya memanggil Fizi, Hafz atau gelaran-gelaran lain oleh rakan-rakannya. Panggillah Harith Hafizi. 

Ini penting bagi menunjukkan ketegasan dan mengalih tumpuan pelajar hanya terhadap sesi pembelajaran kita. Cara ini berkesan. Sebenarnya pelajar sangat suka nama mereka dipanggil. Ini menunjukkan kita peduli dan ambil tahu tentang dirinya. Sama ada dirinya sedang mengelamun, terlelap ataupun sedang berbual dengan rakan. Panggil sahaja,

Harith Hafizi!

Pasti, tumpuannya kembali ke arah kita dan fokus dengan sesi yang sedang kita lakukan di dalam kelas.

Ingat, generasi pelajar hari ini tidak sama dengan kita!

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...