PBS

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle



"Syaheerah, awak dah habis Mustawa'?" Saya memanggilnya dari luar bilik guru di tingkat 1.

"Dah, cikgu. Ada apa cikgu?" Tanya Syaheerah sambil mendongak ke atas. Pelajar-pelajar lain duduk di luar surau sambil menunggu giliran peperiksaan hafazan.

"Boleh naik sekejap. Cikgu nak minta tolong," balas saya.

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Kurikulumnya masih menggunakan standard sekolah menengah yang biasa. Cuma, cara dokumentasinya berbeza dengan yang biasa. Tahun 2014, menjadi penentu keberkesanan sistem ini memandangkan kohort pertama PBS akan diuji tahap pencapaian masing-masing.

Evidens iaitu hasil kerja pelajar yang telah saya semak, perlu dimasukkan ke dalam fail. "Syaheerah, awak tolong cikgu masukkan kertas-kertas ini ke dalam fail ya," minta saya kepada Syaheerah. Hanani yang ada di sebelahnya turut mendengar. Mereka berdua mengangguk tanda faham. "Cikgu mahu merekodkan data." Beritahu saya kepada mereka.

Hanani dan Syaheerah bersungguh-sungguh membantu. Sebagai guru kelas, saya perlu menyediakan fail yang lengkap untuk pelajar saya. Setiap maklumat diri perlu ditulis pada muka hadapan fail dan pada sisi fail. Ini memudahkan pencarian fail individu apabila disusun di rak khas yang disediakan.

Jenuh juga memikirkan apa akan jadi nanti. Saya bukanlah mahu merungut dan berfikiran negatif di sini. Cuma, satu perkara saya pinta. Harap pihak berkaitan mendengar keluhan golongan pelaksana iaitu guru-guru supaya mengkaji semula keberkesanan sistem ini. Semakin hebat perbincangan topik ini di laman Facebook oleh ibu bapa dan guru-guru. Melalui laman seperti Twitter pula saya lihat pelajar-pelajar kohort ini juga meluahkan rasa hati secara terbuka.

Harap-harap ada penambahbaikan terutamanya pada SPPBS iaitu sistem atas talian yang menjadi tapak data pelajar direkodkan. Sebagai guru subjek Matematik, setiap evidens yang berjaya dicapai perlu direkodkan di dalam sistem atas talian tersebut. Semoga Allah bantu kami, para guru demi memanusiakan anak bangsa yang seharusnya menjadi perkara utama dalam institusi pendidikan ini. Insya-Allah.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...