Rezeki dan nikah

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle



"Syida, bila nak kirim kad," soal seorang sahabat.

"Tak mungkinlah awak tak pernah bercinta," tegur yang lain pula.

Mac 2014, umur saya genap 27 tahun. Saya sering ditanya dengan soalan cepu emas ini sejak saya tamat belajar dari Universiti Sains Malaysia lagi. Tidak dinafikan ada rakan sekelas yang sudah beranak dua. Setiap musim cuti sekolah tentulah berderet jemputan yang saya terima melalui ruang Facebook terutamanya.

"Syida, nanti datang ya kenduri akak," jemput Kak Wani sungguh-sungguh.

Bukanlah saya ingin mengatakan wanita sekarang tidak mengapa andai belum berkahwin. Ada pula yang memandang sinis nanti. Wanita bujang ramai yang berpendidikan dan berkerjaya. Ada kereta dan rumah sendiri. Banyak faktor yang menyebabkan perkahwinan tidak menjadi pilhan termasuklah kos hidup yang kian meningkat.

"Sebelum GST dimulakan, bernikah cepat," kata seorang pakar ekonomi tempatan.

"Aku tak tahulah sampai bila aku bertahan. Aku perlu tambah duit untuk harga petrol," kata Hidaya sahabat saya di Bangi. Juga belum bernikah.

Apa pun alasannya, ingat-ingatlah bukankah semua itu dikatakan rezeki. Rezeki bermakna hanya Allah yang tahu mengapa. Allah lebih tahu tahap kesediaan seseorang. Setelah berusaha, perlulah mohon doa kepada Allah. Saya bersyukur saya masih berpeluang untuk memperbaiki diri saya walaupun masih solo sehingga kini.

"Cikgu, betul ke ni," usik pelajar-pelajar. Tahun 2013 sahaja empat orang guru perempuan di sekolah saya bernikah. Semalam baru sahaja rakan serumah saya, Ustazah Jazaiyah bernikah di Bangi. Memang berterusanlah saya menjadi bahan usikan.

"Giliran Cikgu Syida lepas ni, " kata Ustazah Khadijah yang berkahwin pada 2 November yang lalu. Saya mengukir senyum. Alhamdulillah, saya senang melihat sahabat-sahabat ini gembira. Tidak perlulah cemburu buta andai solat Subuh pun belum mampu saya tunaikan dengan baik. Lagilah mahu menjadi isteri orang.

Renung-renungkan ya kawan-kawan yang belum bernikah. ♥

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

5 ulasan:

NadiaH NaDya berkata...

semoga kita dipertemukan dengan jodoh yang soleh..:)

syahidah berkata...

Insya-Allah, tajuk boleh tahan eh Nad.

Haha. Lama tak dengar cerita, kawan.

Nick Handsome :D berkata...

Cikguuu, kawin laaa.. kawin laaa.. hihi :DD

syahidah berkata...

Nick Handsome.

pindah tak bagitau cikgu pun, =)

Nick Handsome :D berkata...

Ehhh.. sorry2.. cikgu nnti saya dtgg ehh.. barang2 belum ambik lagii

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...