Siapa saya?

Teks : Syahidah Mahassan

Nur Syahidah nama diberi,
Lahir di Pahang tempat sendiri,
Mahu berjaya hidup berdikari.
Salah dan silap harap dimaafi.

Belajar sains hingga universiti,
Bukanlah niat bangga diri,
Asas ilmu perlu disantuni,
Hidup bermanfaat amalan diberkati.

Menjadi guru mahu berbakti,
Sayangkan anak bangsa sendiri,
Perlu sabar dan bermotivasi tinggi,
Barulah tenang dan suka hati.

Minat menulis, membaca dan berimaginasi,
Merangka isi, penuh menjiwai,
Harap bermanfaat segala isi,
Buat tauladan hidup insani.

Alhamdulillah,

Assalamualaikum semua,

Setelah sekian lama blog ini bersawang, Insya-Allah saya akan kembali aktif dengan azam baru. Saya sangat suka membaca sehinggakan apa yang dibaca mempengaruhi telahan saya tentang sesuatu perkara. Saya dapat rasakan kadang-kadang saya terlalu serius dan skema apabila bersembang dengan rakan-rakan.

Ya, mereka kata saya terlalu serius!

Tidak mengapa. Kini, saya tidak lagi ambil kisah pandangan orang terhadap saya. Kritikan perlu diambil sebagai cerminan untuk saya menjadi lebih baik. Pujian pula perlu saya hadapi dengan berhati-hati. 

Pujian boleh menjadi ujian!

Sebenarnya, saya seorang yang pemalu. Sebab itulah blog ini sunyi. Saya mahu menulis, tetapi sikap pemalu yang menebal menyebabkan saya tidak mahu blog ini diketahui oleh kawan-kawan.

Malu untuk perkara sia-sia, rugi!

Saya mahu menulis perkara yang baik-baik, untuk dibaca oleh semua. Jadi, saya tidak boleh malu untuk menulis.

Insya-Allah, matlamat saya mengikuti Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif kali ini ialah supaya saya dapat mempelajari dengan lebih baik cara untuk menulis dengan berkesan. Saya berharap dapat menjadi manusia yang bermanfaat untuk kebaikan orang lain. Moga tulisan yang baik menjadi asbab saya beroleh redha Allah.

Saya akhiri pengenalan serba ringkas ini dengan serangkap pantun.

Harimau mati meninggalkan belang,
Manusia mati meninggalkan nama,
Hidup bukan untuk temberang,
Kelak Allah tanya semuanya.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...