Untung banyak

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle



25 Disember 2013

Ya, hari ini sambutan Hari Krismas bagi yang beragama Kristian. "Syida, nanti ke Shah Alam ya," kata Ustazah Aminah. "Saya dah daftar nama Syida untuk program Dr Azizan di SACC Mall," tambahnya lagi. Berkerut juga dahi saya dibuatnya. "Jangan risau, percuma. Saya dah daftar nama Ustazah Syera sekali." Lega mendengarnya. Percuma, mestilah saya mahu pergi. Setiap tiga orang yang mendaftar, tiada cas dikenakan.

Ramai peserta yang hadir. Sehinggakan penuh dewan. Ada yang duduk di atas lantai dan berdiri sahaja di tepi dinding dewan. Program Dr Azizan sebenarnya tentang bisnes. Jadi, kenapa saya pergi? Begini, pada saya memang perlu saya hadiri pelbagai program berbentuk motivasi sebegini. Berbaloilah, dapat sebuah buku percuma karya beliau.

"Apabila mahu buat, buat sampai habis," kata seorang protege Dr Azizan melalui video yang ditayangkan.

Saya bukanlah mahu mengangkat program beliau berlebih-lebihan. Ubah suai sahaja dapatan ilmu yang diperoleh. "Nak buat apa-apa, mesti ada ilmu," kata Dr Azizan. Ya, saya cukup bersetuju betapa perlunya kita berlimu. Barulah untung banyak. Untung duit sahaja pun tidak menjadi juga. "Lebih banyak kita memberi, lebih banyak kita dapat," nasihat beliau lagi.

Dr Azizan juga mengingatkan betapa sebagai Muslim sangat penting kita tidak mengabaikan tugas hakiki. Duit yang banyak perlu diagihkan. Berkongsi dengan orang yang memerlukan. Banyak perkara yang boleh dilakukan untuk memperoleh keberkatan. "Saya sendiri menghantar anak saya ke sekolah tahfiz," beritahu Dr Azizan dengan penuh yakin.

Semoga Allah bantu kita semua meningkatkan hasil ekonomi dan dapat pula beroleh reda Allah. Insya-Allah.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...