Azam 2014

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle

Tahun 2014 ini, saya mengambil cuti awal atas sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan. Tempoh cuti yang agak lama yang pernah saya lakukan sepanjang bekerja di sebuah sekolah menengah di Taman Tun Dr Ismail. Sekembalinya saya ke sekolah, bertimbun jugalah kerja yang perlu diselesaikan. Alhamdulillah, guru-guru lain banyak membantu.


Seperti tahun lepas, saya masih lagi menjadi guru kelas bagi kelas 2 Hafs. Asalnya tahun lepas mereka datangnya dari kelas 1 Hafs. Ada 26 pelajar sahaja di dalam kelas ini dengan enam pelajar banat (perempuan) dan 20 pelajar banin (lelaki). Seorang pelajar banat iaitu 'Aqilah Hanis yang telah berpindah digantikan dengan kedatangan pelajar baru iaitu Faiz. Belum sempat saya berkenalan dengan pelajar baru ini.


Subjek yang dipertanggungjawabkan juga masih sama iaitu Matematik dan Sains. Bertugas sejak tahun 2012 lagi di sini, maka tidaklah sekekok sewaktu mula-mula dahulu apabila perlu mengajar subjek Kimia bagi kelas Tingkatan 4 dan Tingkatan 5. Maklumlah, cikgu baru tidak biasa. Sekarang ini, alhamdulillah. Kelas-kelas yang dipertanggungjawabkan pelajar-pelajarnya sudah biasa dengan saya kecualilah pelajar Tingkatan 1.


"Cikgu Syida, lama tak jumpa," tegur Nadya Natasha apabila melihat saya.

"Saya ingat cikgu pindah," kata Saralisa di sebelahnya pula.

Biasalah lama tidak bertemu, walhal baru beberapa hari sahaja saya tiada. Seronok sebenarnya mengenali mereka semua. Macam-macam ragam di dalam kelas dan di luar kelas. Paling seronok tentulah apabila dapat bersembang. Insya-Allah, tahun ini semoga lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya. Saya harap dapat membantu pelajar-pelajar ini sebaiknya.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...