Sayang agih agihkan

Teks : Syahidah Mahassan
Gambar : Carian Goggle



Saya membawa Ustazah Aminah ke bangunan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja di Petaling Jaya. Mujur berdekatan dengan Pusat Perubatan Universiti Malaya, jadi mudahlah saya mencari. "Syida, nanti tolong saya isi borang permohonan baru," minta Aminah bersungguh-sungguh. Ustazah Aminah yang baru sahaja tamat pengajian di Mesir belum ada akaun KWSP. Saya pula sudah mempunyai akaun KWSP sejak tahun 2010 lagi.

"Saya nak buat pertukaran alamat dan isi nama penama." Pegawai yang bertugas di kaunter terus sahaja memberikan borang kepada saya.

"Nanti datang semula ambil nombor giliran. Boleh ke kedai di kantin untuk buat salinan kad pengenalan," kata pegawai tersebut sambil menunnjukkan arah kantin di bahagian kiri.

"Aminah, saya tak tahulah nak isi peratusan agihan ni berapa." Ustazah Aminah hanya menggeleng. Setelah menyenaraikan penama atau pun nama waris, pencarum juga perlu menyatakan secara jelas peratusan agihan untuk setiap nama.

"Kita tanya pegawai kaunterlah." Saya sendiri mencadangkan setelah tidak mendapat jawapan.



Ada lebih kurang 15 kaunter yang disediakan, cepat jugalah giliran kami berurusan di kaunter. "Cik, ruang agihan peratusan untuk penama ni mesti diisi," minta pegawai kaunter.

"Saya tak tahu nak isi berapa, encik," balas saya pendek.

"Isi 50 peratus untuk ayah, 50 untuk mak pun boleh," cadangnya kepada saya. "Biasanya pencarum KWSP akan meletakkan peratusan agihan yang lebih tinggi untuk ibu. Apabila ada masa, boleh ubah."

Hairan pula saya mendengarnya. "Biasalah Syida. Setiap orang ada masalah yang berbeza-beza," kata Ustazah Aminah.

"Betul juga, ya." Macam-macam kes yang berlaku sebenarnya melibatkan wang. KWSP melaporkan masih ramai pencarum tidak meletakkan penama atau pun waris. Apabila masalah berlaku melibatkan kematian, waris akan mengalami masalah untuk mendapatkan hak mereka. Mujur juga saya membaca di akhbar, dapatlah juga informasi tentang perkara ini. Alhamdulillah, selesai juga urusan.

http://syahidahmahassan.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Kenangan kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...